Så här Fungerar Producentportalen

Producentportalen är en ny teknisk lösning som tar ett förlegat arbetssätt med telefoner, mail, fax och säljare till en ny nivå, den digitala åldern. Vi kopplar ihop återförsäljarna från olika branscher som dagligvarubranschen, hotell, restaurang och café direkt med tillverkarna av fantastiska livsmedel från Sveriges alla hörn. Producentportalen fungerar som ett nav där alla möts och återförsäljarna enkelt lägger order mot flera olika producenter samtidigt utan att det märks eller krånglar till det. Sett från producenternas sida så blir Producentportalen till en färdig säljlösning, websida och orderverktyg allt-i-ett. Med en inloggning kommer producenter och återförsäljare betydligt närmare varandra än tidigare och vi gör det enklare, effektivare och smidigare att hitta varandra och utbyta order.

För återförsäljare

Vem kan öppna konto?
För att lägga order mot alla våra fantastiska producenter från landets alla hörn så behöver du skapa ett konto som är helt gratis. Det tar bara en minut och fylla i alla uppgifter. Endast företag kan öppna konto eftersom vi kopplar ihop producent mot återförsäljare. Om du vill öppna konto för en större instans som en stor butik med flera avdelningar så går det utmärkt. Mailadressen är unik för varje konto och leveransadress och fakturaadress kan fortfarande vara densamma för alla konton. Om du vill ansluta en hel butik med flera konton så hjälper vi gärna till och lägger upp alla konton åt er. För att öppna konto så klicka här!


Jag ser inga priser - Vad kostar artiklarna?
Så länge du saknar konto och är utloggad så syns inte priser för artiklarna. När du väl är inloggad så ser du priser och mer detaljerad kontaktinformation för producenterna. Prissättningen är exklusive moms genom hela ledet varpå denna syns först när producenten skickar fakturan till er. Alla artiklar är prissatt efter minsta beställningsbara kolli och samma pris som om du handlade direkt av leverantören. Det här betyder att priset för en låda om exempelvis 24 burkar honung gäller för hela lådan. Om något är oklart kring artiklarna så titta alltid under fliken "mer information" för artikeln så hittar du mer detaljerad information såsom ingredienser, förvaringsansvisningar och annat nyttigt. Bland annat så ser du EAN-kod så du kan ligga steget före och lägga in artiklarna i ditt butiksdatasystem innan de anländer till er. Det går också att använda EAN-koden i sökfältet om du vill komma direkt till rätt artikel.


Faktura, leverans och reklamation
När du skickat din beställning så tar producenten emot denna och packar ordern enligt ordinarie leveransvillkor som producenten annars har. Producenten fakturerar ordern själv direkt till er och om några problem uppstått med produkterna så kontaktar du producenten direkt. Alla kontaktinformation för respektive producent hittar du på producentens egen sida under "våra producenter". Om du har lagt artiklar i kundkorgen som kommer från olika producenter så spelar det ingen roll. Vårt system separerar ordern och skickar till rätt producent.


Frakter & ordervärden
När du lägger artiklar i kundkorgen så kommer du snabbt märka att vissa producenter kanske inte tillåter order under ett visst värde eller att du måste uppnå ett visst ordervärde för att få fraktfritt. Alla dessa värden (om producenten använder dessa) syns tydligt och du ser exakt hur mycket mer du måste lägga till från varje producent för att uppnå kraven, om de har krav.

Vår tjänst riktar sig även till HoReCa-marknaden vilket innebär att produkter som starköl, vin och sprit förekommer som kräver serveringstillstånd för att göra inköp på. Om du lägger en sådan artikel i kundkorgen behöver du godkänna en orderuppmaning så du blir införstådd i att producenten kommer göra kontroll på att du har serveringstillstånd innan produkterna kan skickas.

I annat fall där producenten inte erbjuder fraktfritt så kommer frakt att läggas på fakturan som vanligt. Eftersom vi kopplar samman flera producenter med flera återförsäljare samtidigt där alla har olika fraktavtal så kan vi aldrig uppge exakt fraktkostnad i kundkorgen varför vi hänvisar till en schablonkostnad på cirka 100 kr för en låda och 250-400 kr för en halvpall. Vi försöker alltid tillsammans med varje producent vi ansluter arbeta fram en ordernivå där de kan erbjuda fraktfritt för att alternativet alltid ska finnas. Vi har också ett samarbete med Shiplink för att göra det enklare och billigare för producenterna att boka upp billigast bästa frakt med upphämtning och utkörning inkluderat.


För producenter & leverantörer

Vår kravprofil
Vi ansluter hela tiden nya producenter till tjänsten och vill alltid ansluta nya spännande producenter med fantastiska produkter. För att ni ska kunna ansluta så har vi en kravprofil som ni måste uppfylla för att vi ska kunna gå vidare. Den ser ut som följande:

  • Leverans: Ni ska kunna skicka era produkter över hela landet genom egen distribution eller genom att boka upp frakt. Har ni inte möjlighet till detta idag så agerar vi gärna bollplank för att hitta en lösning. Vi samarbetar exempelvis med Shiplink.se där ni bokar upp billigast bästa frakt med upphämtning och utkörning inkluderat i priset.

  • Livsmedelsäkerthet: Det här är vår viktigaste del av samarbetet. För att ni ska kunna ansluta så måste ni följa rådande svensk livsmedelslagstiftning samt vara godkända att producera och sälja era produkter till butik, hotell, restaurang och café. Har ni ytterligare lager av kvalitétscertifieringar så är det ett plus.

  • Registrerade: Ni måste vara momsregistrerade och inneha F-skattesedel. Ni sköter er egen fakturering av produkterna ni säljer.


Hur förmedlas en order?
När en återförsäljare lägger en order mot er så skickas den till en angiven mailadress. I ordern hittar ni allt som behövs för att plocka artiklarna med artikelbenämning och artikelnummer. Återförsäljarens fakturaadress samt leveransadress och övriga företagsuppgifter syns också. Om en återförsäljare använder en mailadress för faktura så kommer den synas i orderunderlaget också. Ordervärdet i orderunderlaget visas exkl. moms varpå denna läggs på vid fakturering.


Vad kostar tjänsten?
Vi har tre olika kostnadsmodeller med olika för- och nackdelar som på olika sätt ska passa in på just din verksamhet. Här kan du läsa om de tre vi erbjuder i dagsläget:

  • Procentbaserad: Det här är vår vanligaste kostnadsmodell och innebär att vi tar ut en procentsats på allt som säljs via tjänsten. Det betyder att om tjänsten inte genererar någon försäljning så kostar den heller inget. Modellen passar er som vill börja använda tjänsten som ett komplement till ert befintliga arbetssätt.

  • Gratis: För er lokala leverantörer med en maximal leveransradie upp till 10 mil (för närvarande) så kan vi erbjuda tjänsten helt gratis. Vill ni ha utökad leveransradie eller köra hela landet så faller ni in på någon av de två övre modellerna. Tanken är såklart att ni börjar använda plattformen fullt ut och ser till att informera era återförsäljare att ni tar in ordrar via denna tjänst för smidighetens skull.


Fraktbokning
Eftersom ett av våra krav för att ansluta är möjligheten till leverans över hela landet så har vi inlett ett samarbete med Shiplink.se där ni enkelt och smidigt bokar upp billigast och bästa frakt med upphämtning och utkörning inkluderat i priserna.


Orderkrav & fraktfritt
Vi är givetvis medveten om att många producenter redan idag har olika orderkrav när återförsäljare lägger order. De två vanligaste kraven är ett lägsta tillåtet ordervärde och den andra är ett ordervärde då man kan erbjuda fraktfritt. Vi kan enkelt och smidigt lägga in dessa två funktioner för respektive producent när vi lägger upp er i systemet. Tillsammans med bra priser hos Shiplink.se samt ett ordervärde motsvarande exempelvis halvpall så är det oftast inget problem för er som producent att erbjuda både fraktfritt och leverans över hela landet. På det viset får vi en tydlig kommunikation ut mot återförsäljare och ett bättre orderflöde.


Avtal
Vi skriver alltid ett avtal med våra anslutna producenter där vi förtydligar alla krav från vår kravprofil samt annan viktig information. I avtalet finns också ordercourtaget vi förhandlat fram. Vi skriver aldrig ett avtal som är bundet för vi tror på öppna kort. Om ni känner efter en tid att tjänsten inte fungerat som ni tänkt så tackar vi för samarbetet och önskar er lycka till. Vi hoppas givetvis på ett långt och givande samarbete där vi ser en förbättring och effektivisering i er verksamhet.